Jesus Bibel

Vad vi på Jesus Är Vägen tror på

Att Bibeln är Guds Heliga Ord, verbalt och fullt inspirerad och att Bibeln är den högsta auktoriteten i alla frågor om tro och uppförande.

Att det finns en Gud, evigt existerande i tre personer: Fader, Son och Helige Ande.

På Gud Fadern, fullkomlig i Helighet, oändlig i vishet, oändlig i kraft. Vi tror att Han bryr sig barmhärtigt om människors angelägenheter, att Han hör och besvarar bön och att:

Han frälsar från synd och död. Det gäller alla som kommer till Honom genom Jesus Kristus.

På Jesus Kristus, den Gudomliga, evige och enfödde Guds Son. Vi tror att Han i sitt jordeliv blev avlad av den Helige Ande, född av jungfru Maria och levde ett syndfritt liv. (Vi tror och vet att Jesus moder Maria födde flera barn med hennes man Josef, bland andra Jakob, Gal 1:19. Hon förblev alltså inte jungfru resten av sitt liv)

På Hans ställföreträdande och försonande död för världens synder. Vi tror på Hans kroppsliga uppståndelse från de döda, Hans uppstigning till Faderns högra hand för att be för de heliga och på Hans personliga, synliga återkomst till världen i makt och härlighet.

På den Helige Ande, i sin personlighet och Gudom, att Han sändes ut från Fadern. Vi tror att Han har kommit för att bo, helga, instruera och trösta de heliga.

Att alla människor av naturen är syndare, saknar all makt att rädda sig själva. Vi tror därför att det enda sättet att frälsa syndiga människor är genom Jesu Kristi nåd.

Att alla kristna är ordinerade av den Helige Ande att sprida Jesus Kristus evangelium. Därför: Det är den primära plikten för alla kristna att tjäna som evangelister och att betjäna andra enligt de gåvor de har fått av den Helige Ande.

Att vår Herre Jesus Kristus kärlek är den största gåvan från Gud Fadern och Hans Helige Ande, och bör vara den kristna kyrkans primära budskap, och ha företräde framför alla skillnader, vare sig de är teologiska, konfessionella, ideologiska eller av fysiska i natur.

VAD VI TROR PÅ- I DETALJ

Vi tror att Bibeln är vår enda, allomfattande guide och regel för både tro och praktik. Därför håller vi oss till och tror på följande grundsatser…

SKRIFTERNA

Bibeln är Guds inspirerade ord. Skrifterna är de Gudomliga uppenbarelserna som givits från Gud och tagits emot av människan, och som sådana är de enda sådana uppenbarelser som är inspirerade och ofelbara. Bibeln är den högsta auktoriteten i alla frågor om tro och moral. Guds ord är den direkta uppenbarelsen av Guds vilja för alla människor och för alla tider. Skrifterna var plenum-verbalt inspirerade, det vill säga den Helige Ande blåste över människorna just de Ord och tankar som Han ville ha i samband med författarnas personligheter, egenskaper och känslor. Den Helige Ande skyddade och bevarade varje tanke, fras och ord från alla fel, utelämnanden eller felaktigheter.

2 Timoteusbrevet 3:16-17, Hebreerbrevet 4:12, 2 Moseboken 24:4, 2 Petrus andra brev 3:2

DEN ENDA SANNE GUDEN

Vår Gud uppenbaras i skrifterna som den Eviga Gudomen, Treenigheten, som har visat sig som en enda Gud, existerande i tre personer – Fadern, Sonen och den Helige Ande. Gudomen är urskiljbar men odelbar i huvudsak; sameviga, samexisterande, jämlika i naturen, egenskaper, makt och ära. Gud är en odelad och osynlig essens, men med tre eviga distinktioner: Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Ande.

Femte Moseboken 6:4, Jesaja 48:16, Matteusevangeliet 28:19, Efesierbrevet 4:4-6

HERREN JESUS KRISTUS GUDOM

Herren Jesus Kristus är Guds evige Son, den andra medlemmen av Gudomen, som redan existerade med Fadern och den Helige Ande. Genom inkarnationen och jungfrufödseln tog Jesus på sig formen av människan och uppenbarade sig på så sätt som Gud-Människan. (Vi tror och vet att Jesus moder Maria födde flera barn med hennes man Josef, bland andra Jakob, Gal 1:19. Hon förblev alltså inte jungfru resten av sitt liv) Jesus Kristus var syndfri, fullkomlig, korsfäst, begravd, uppstånden, uppstigen, förhärligad och Han kommer igen till jorden en andra gång. Han är den fullkomliga Medlaren mellan Gud och människan, för i Jesus Kristi person finns det helt Gudomliga och det helt Mänskliga. Av samma substans hos Fadern som för Hans Gudomlighet, men ändå av samma substans hos oss som för Hans mänsklighet. Perfekt i Gudomen, perfekt i mänskligheten.

Kolosserbrevet 1:15-19, Filipperbrevet 2:5–8, Första Timoteusbrevet 2:5–6, Johannesevangeliet 1:1–3, 14–18

DEN HELIGA ANDEN OCH HANS DOP

Den Helige Ande är den tredje personen i Gudomen. Han är jämlik, medevig och samexisterande med Fadern och med Sonen. Hans verksamhet på jorden är att döma och överbevisa människan samt att vara den stora parakleten/advokaten (tröstare, rådgivare, hjälpare, förebedjare, förespråkare, stärkare och beredskap) för kyrkan. Dopet i den Helige Ande och eld är en gåva från Gud som Herren Jesus lovade alla troende och tas emot efter och utöver den nya födelsen. De första bevisen på detta är att tala med andra tungomål/be i tungor/tungotal, såväl som andra manifestationer som beskrivs i Apostlagärningarna 2, åtföljer denna upplevelse. Medan det finns ett första dop i Helig Ande och eld, finns det många efterföljande uppfyllelser av Anden. Syftet med dopet i den helige Ande är så att vi, de troende, kan ha kraft att vara vittnen.

Matteusevangeliet 3:11, Johannesevangeliet 14:16-17, Apostlagärningarna 1:8, Apostlagärningarna 2 

MÄNNISKORNAS RÄDDNING

Människan är en skapad varelse och skapades till Guds likhet och avbild (både man och kvinna). Men genom Adams överträdelse och fall kom synden in i världen och gick över till alla människor. Jesus Kristus, Guds Son, manifesterades för att omintetgöra/förgöra djävulens verk och Jesus gav sitt liv och utgöt sitt blod för att återlösa/köpa tillbaka och återställa människan till Gud. Frälsning är Guds fria gåva till människan, skild från gärningar och lagen, och görs verksam av nåd genom tro på Jesus Kristus, och producerar gärningar som är godtagbara för Gud. Denna frälsningsupplevelse inträffar när en individ med sin mun bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda.

Romarbrevet 5:12-21, Romarbrevet 10:9-10, Johannesevangeliet 3:16-17, Johannes första brev 3:8

KYRKANS FÖRORDNINGAR

Herren Jesus Kristus, kyrkans överhuvud, upprättade två förordningar som kyrkan ska följa: vattendopet och nattvarden. Dop i vatten, genom fullständig nedsänkning, är ett direkt bud från vår Herre. Även om det inte är nödvändigt för frälsning, är det för alla troende. Denna förordning är ett yttre tecken på ett inre verk. Det symboliserar en troendes identifikation med Jesus i Hans död, begravning och uppståndelse.

Nattvardsförordningen är också ett bud från Herren Jesus som måste tas emot konsekvent fram till Hans återkomst. Endast troende kan komma till Herrens bord, som består av brödet och bägaren. Brödet talar om hans kropp, som bröts för oss. Bägaren talar om Hans blod som utgjutits för oss. Båda delarna är vittnen till det nya förbundets troende som vi nu åtnjuter medan de profetiskt förkunnar att Han, Jesus, snart kommer tillbaka.

Matteusevangeliet 28:19, Första Petrusbrevet 3:21, Lukasevangeliet 22:7-20, Första Korintierbrevet 11:17-30

MER OM VAD JESUS RÄDDNING INNEBÄR

Herren Jesu Kristi död, begravning och uppståndelse säkrade inte bara den eviga räddningen från synd, utan också räddningen från sjukdom, fattigdom och brist. Gudomligt helande har tillhandahållits av försoningen. Den är till för den mänskliga kroppens fysiska ohälsa och utförs av Guds kraft genom olika metoder och medel som beskrivs i Guds Ord. Gudomligt välstånd har också tillhandahållits genom försoningen. Verkligt välstånd har inte bara att göra med finansiell försörjning utan också en välgång för själen.

Jesaja 53:4-5, Petrus första brev 2:24, Första Johannesbrevet 2, Andra Korintierbrevet 8:9

HELIGHET

Bibeln lär att utan helighet kan ingen människa se Herren. Vi tror på läran om helgelsen som ett bestämt, men ändå progressivt nådens verk, som börjar vid tiden för pånyttfödelsen och fortsätter tills frälsningens fullbordan vid Kristi återkomst.

Första Tessalonikerna 5:23 II Korintierbrevet 3:18 Filipperbrevet 3:12-14 Första Korintierbrevet 1:30

SLUTET PÅ ALLA SAKER

Jesus lovade att återvända till sin kyrka. Skrifterna berättar för oss att när Jesus kommer tillbaka ska de döda i Kristus uppstå först; då ska vi, som lever och är kvar, ryckas upp tillsammans med dem i molnen, för att möta Herren i luften. Omedelbart efter detta kommer vedermödesperioden, som omtalas i Uppenbarelseboken, att börja. Efter vedermödan kommer Jesus synligt att återvända till jorden, åtföljd av de heliga, för att upprätta sitt kungarike på jorden. Han ska regera med sina heliga på jorden i tusen år, under vilken tid Satan kommer att vara bunden i den bottenlösa avgrunden. Efter denna 1 000-åriga period kommer Satan att släppas lös för en kort tid, och tillslut kastas in i hans eviga plåga i den brinnande eldsjön medan domen från den stora vita tronen inträffar för dem som aldrig tagit emot Herren under sin jordiska livstid. Då kommer de nya himlarna och den nya jorden att uppenbaras och så ska vi alltid vara med Herren.

Första Tessalonikerna 4:16-17 Första Korintierbrevet 15:51, 52 Uppenbarelseboken 20 Uppenbarelseboken 21

HELVETET OCH EVIGHETEN

Den som fysiskt dör i sina synder utan att acceptera Jesus Kristus är hopplöst och för evigt förlorad i Eldsjön och har därför ingen ytterligare möjlighet att höra evangeliet eller omvända sig. Eldsjön är bokstavlig. Termerna ”evig” och ”evighet” som används för att beskriva varaktigheten av straffet för de fördömda i Eldsjön, bär samma tanke och innebörd av oändlig existens som används för att beteckna varaktigheten av glädje och extas för helgonen/dom troende i närvaron av Gud.

Hebréerna 9:27 Matteus 25:31-46 Markus 9:43-48 Markus 16:15-16

Den sanna tjänsten som vi har kommer från Guds (Agape) kärlek, utan vilken vi inte har någon rätt att hävda att vi är kristna. Den tjänsten bör därför styras av den Helige Ande: vi förblir flexibla och underkastade den Helige Ande för att styra vår tjänst för Gud.